Het bestuur heeft beslist dat de puntentelling voor het feedercriterium als volgt verloopt: de sectorwinnaars krijgen 1 punt, de tweede plaats 2 punten, de derde plaats 3 punten, enzovoort.
Om het administratieve werk te vergemakkelijken, gebeurt de inschrijving per club. Alleen individuele deelnemers kunnen zich apart inschrijven. De inschrijvingen moeten afgerond zijn uiterlijk op de vrijdag vóór de wedstrijd om 18.00 uur.
De nummertrekking gebeurt eveneens per club. Van elke club komt een verantwoordelijke naar het lokaal waar de trekking plaatsvindt, normaal gezien vanaf 8.00 uur. Tijdens de eerste wedstrijd gebeurt de volgorde van de clubs in aanwezigheid van de clubverantwoordelijken. De club die tijdens de eerste wedstrijd als eerste mag trekken, wordt tijdens de volgende wedstrijd als laatste ingedeeld. De tweede wordt eerste, enzovoort, tot alle clubs aan bod zijn gekomen.
Na de volgordebepaling trekt de verantwoordelijke van elke club de nummers voor zijn club. Zodra de trekking afgerond is, worden de nummers afgehaald en wordt er betaald voor de volledige club. Gelieve bij voorkeur te betalen met biljetten van 10 of 20 euro.
De voercontrole vindt plaats om 10.15 uur. Het aas moet aangeboden worden in FIPS-dozen en op geen enkele andere manier. Haakpieren moeten eveneens in de dozen zitten. Wie zich niet aan deze richtlijnen houdt, krijgt een gele kaart. Twee gele kaarten leiden tot uitsluiting van het criterium.
Voor de weging gaan we als volgt te werk: nummers 1 en 3 in elke sector voeren de weging uit. Nummer 2 blijft op zijn stek en bewaakt het materiaal van nummers 1 en 3 tijdens de weging.
Eén op drie deelnemers ontvangt een prijs, volgens de officiële barema’s (zie website Sportvisserij Vlaanderen).